Vanlig antirustbehandling, slik som Tectyl, Dinitrol, Mercasol, Nopava osv, kan utføres på en helt ny bil.
Da er den rustfri og tørr, og denne type behandling har da en funksjon.
Nye biler lagres ute, og ved første regnbyge er dørene helt våte inni. En ny bil som skal antirustbehandles er derfor ikke tørr i dørene.
Vi erfarer at arbeidet er et håndverk som utføres forskjellig.
Det brukes vann for å rengjøre understell, og da klarer man ikke å få tørket opp i dører og kanaler, selv om verkstedet hevder å ha gode tørkemaskiner som klarer dette.
Resultatet er at en blanding av vann og antirustmiddel blir liggende i bunnen av kanalene, og denne unyttige "grøten" holder på fukten og tetter dreneringshull.
Flere verksteder dropper behandlingen av hulrom, og en av grunnene er frykt for problemer med sensorer som kan ligge inni kanalene på nyere biler.
En vanlig slarvefeil er at man ikke behandler på de viktige områdene ved jekkfestene, der labbene for løftebukken har vært.
Strengere miljøkrav gjør at produsenter av tradisjonelle antirustmidler prøver vannbaserte produker.
Dette har vist seg å være mislykket, og antirustverksteder legges ned, fordi man ikke klarer å levere en fagmessig god jobb.
Ved vanlig antirustbehandling anbefales ofte tre års intervall, mens ved Fluid Film behandlig ofte halvannet års intervall.
Da prisen ved bruk av Fluid Film behandling er ca. en tredjedel, anbefaler vi å begynne med Fluid Film fra bilen er helt ny, og droppe førstegangs behandling med vanlige antirustmidler.

Oljebehandling:
Oljebehandlingutføres av et fåtall antirustverksteder. Ofte utføres denne type behandling av "bønder" og andre som driver med bil og mekanisk arbeid i liten skala eller på si.
Oljen som brukes kan være spillolje, motorolje, sagkjedeolje eller hydraulikkolje. Ofte lager man seg sin egen blanding, og den kan da inneholde diesel og vanlig antirustmiddel.
Hovedinnholdet er uansett petroleumsbasert olje. Disse oljene har en mer ruststoppende virkning en tradisjonell antirustbehandling.
Ulempen er at olje trekker til seg skitt. Dette kan hevdes å være en fordel, da man får en slitesterk overflate, og at ved gjentatte behandlinger blir det mer slitesterkt for hver gang.
I praksis bygger det seg opp mye skitt, og oljen trekker ut i skitten, og det begynner å ruste på baksiden.
Hvis man skal spyle av skitten og begynne på nytt regelmessig, blir det både mye arbeid, skitt og søl, og man er i en rundgang som ofte er ugunstig.
Andre ulemper er lukt, spesielt fra diesel, og dårlig helsevennlighet.

Fluid Film

Det finnes ikke noe som stopper rust er det noen som sier.
"Rust i karosseriet kan være svært vanskelig å stoppe" sa daglig leder i et antirustsenter som har drevet siden midt på 70-tallet.
Vi forstår disse utsagnene godt! Fluid Film er et produkt som virker på en måte man må erfare.
Vi kjenner ikke til andre produkter som kryper ca. 15 cm i alle retninger på plan flate eller gjennom falser og nagler,
ikke størkner (du blir våt på fingen etter flere år), ikke fordamper, er miljøvennlig, og ikke trekker til seg skitt slik andre oljer gjør. Fluid Film stopper rust!

Fluid Film er basert på lanolinolje (ullfett/ sauefett) og har vært brukt i hele verden siden 1943 på skip og i offshoreindustren, bl.a. på grunn av sine saltvannsbestandige egenskaper.
På grunn av de gode rustbeskyttende og ikke minst ruststoppende egenskapene, har Fluid Film vokst seg store innenfor mange bransjer og bruksområder.
Vi erfarer at den virker helt unikt til understellsbehandling - både på nye og gamle biler.
Vi anbefaler Fluid Film NAS til første gangs behandlig både til hulrom og understell, da denne er svært penetrerende.

Penetrerer: Fluid Film NAS er svært penetrerende, fortrenger vann og samler ikke skitt slik som vanlig olje gjør.
Da den ikke fordamper eller størkner, er den aktiv og penetrerende over lang tid. I løpet av et par måneder vandrer den ca. 15 cm - gjennom popnagler, falser osv!

Miljøvennlig:
Fluid Film er løsemiddelfri og har under 1% VOC. Den er ikke giftig eller farlig og har flammepunkt på 207ºC (NAS).
Fluid Film svir ikke gress og vegetasjon, og egner seg derfor godt til landbruksmaskiner. Spray på en blomst, og den dør ikke før den skal!

Forarbeid:
Løs antirustbehandling, rust og skitt kan fjernes med skrape, slagghakke, stålbørste og trykkluft.
Det er ikke nødvendig å fjerne all rust og "tynn" skitt da Fluid Film penetrerer svært bra.
Sandblåsing er bare en ulempe, da behandlingen vaskes lettere av harde glatte flater.
Fluid Film trekker gjennom gammel hard tectyl og mygjør denne, faktisk slik at du kan skrape den av om du ønsker.

Hulrom:
Bruker fortrinnsvis de hull som allerede er i karosseriet. Bare hvis det er nødvendig, borrer man ekstra hull for å føre inn sonden. Hullet tettes etterpå med propp.

Gel BN:
Der vannspruten og slitasjen er størst, i hjulhus, langs sidekanalkanter og det som stikker ned og frem på undervogn, bør man senere etterbehandle med Gel BN.
Den er tykkere og mer slitesterk og må pensles på. Der man har forbehandlet med NAS, må denne få sette seg i en måned eller to før man får Gel BN til å henge.
Man kan gjerne først pensle på Gel BN først på alle utsatte steder; sidekanaler, bærearmer, traverser og der det er gravrust.
Etterpå sprøytes NAS oppå. Da får man ekstra tykk og slitesterk beskyttelse der det trengs mest.
Skikkelig gravrust kan suge til seg, slik at man må gjenta for å mette rusten, slik at overflaten forblir våt. Istedenfor å pensle foretrekker noen å varme Gel BN i en kjele først, og den kan da sprøytes med rundstråledyse eller bare gjennom hurtigkoblingen på trykkbegerpistolen.

Bonus:
Når du behandler med Fluid Film, vil også bolter, fjærblad osv. smøres, rustløses og konserveres.
En stor fordel - ikke minst på tyngre kjøretøy. Sprøyt også på elektriske kontakter for å hindre korrosjon og fortrenge vann!
Husk lastavhengig ventil, krok, hengsler, låsesylindre osv. Fluid Film fryser ikke og brukes på lastebiler til låser, kontakter, bommer, alle bevegelige deler og problemområder.
Wirer på kraner osv. behandles med Liquid A eller NAS da oljen ikke trekker til seg skitt, men fortrenger vann og suges inn til kjernen. Den våte overflaten er tørr dagen etter!

Elektriske problemer:
Fluid Film er ikke konduktiv og brukes derfor på elektriske terminaler og kontakter, fordelerlokk, batteripoler osv.
Du trenger defor ikke å være redd for å sprøyte på ledningsnett, sonder o.l.
Tvert imot bør du sprøyte på kontakter og jordingspunkter for å unngå kontaktproblemer på grunn av salt, vannsprut og korrosjon.
Husk ABS sensorer og nivågivere for xenonlys (både kuleledd og kontakt). Fluid Film gir bedre og lengre beskyttelse enn silikonspray/ kontaktspray/ universalspray/ vaselinspray.

 

FAQ:

Kan man lakkere eller tectylere oppå Fluid Film? Nei, siden Fluid Film aldri størkner vil ikke noe henge på.

Kan man vaske bort Fluid Film og bruke vanlig antirustbehandling senere? Ja. Da fjernes Fluid Film med steamer og/ eller med avfetting, som for eksempel CleanAll.

Dette bildet er av en travers foran på en 10 år gammel Ford Focus 2001 modell. Denne måtte byttes ut etter en EU-kontroll.
Mange nye biler har karosserier som er bra behandlet, men traverser, bensintanker, bærearmer, bremserør og tilhengerfester er deler som ofte er dårlig behandlet.

 

Fremst på sidekanalene, ved jekkfestene, slites lakk og behandling på mange biler på grunn av steinsprut. Dette gjelder også hjulbue og nedre del av forskjerm.
Det har ikke vært uvanlig at det er slitt til bart stål på ett år gamle Ford Mondeo'er. Dette dekkes ikke av rustgarantien, siden det er ytre slitasje.
Vi anbefaler derfor å montere skvettlapper, spesielt foran. Ofte kan disse kjøpes som originalt ekstrautstyr, og er da tilpasset og lett å montere.